40 αλβανία . η επιστροφή του παππού μου από το μέτωπο στην αθήνα .

Πώς γύρισε ο παππούς μου από το μέτωπο 1940-1941 .Το έπος όλων των ελλήνων και όχι των μισών !

Για τον παππού μου .
Ο παππούς μου μακαρίτης εδώ και πολλά χρόνια συνήθιζε να μου αφηγείται ιστορίες από τον πόλεμο του 40 έναν πόλεμο όπου πάλεψε σκληρά και τελικά επέζησε .Δεν ήταν συγγραφέας. Ενας εργάτης ήταν και οι περιγραφές του δεν ήταν τέλειες ούτε όπως ενός μορφωμένου και με άφηναν συχνά ανικανοποίητο και με απορίες .Ένα συνεχόμενο δικό μου γιατί και απορίες για ελλείψεις σε λεπτομέρειες .
Κάποια στιγμή το μέτωπο έσπασε μπήκαν οι γερμανοί στην μακεδονία . Ο παππούς με τους υπόλοιπους στρατιώτες μαθαίνουν τα άσχημα νέα . Καλείται κάποια στιγμή παρά τις ηρωικές μάχες και με δεκάδες χιλιάδες στρατού στα βάθη της αλβανίας γενική υποχώρηση . Δεν θυμάμαι αν καν βγήκε εντολή , απόφαση απλά οι επικοινωνίες κόπηκαν , χάθηκε η επαφή με αθήνα . Στο μεταξύ το ηθικό του στρατεύματος που ήταν υψηλότατο στις μάχες στο τεπελένι , στην είσοδο στο αργυρόκαστρο , γυρνάει ανάποδα .
Ευτυχώς υπήρξαν ψύχραιμοι αξιωματικοί κυρίως οι έφεδροι και κατά την υποχώρηση που έγινε βιαστικά παρέμεινε οργανωμένη .Επίσης είχαν την προνοητικότητα όταν πέρασαν τα σύνορα να σώσουν τα όπλα όλου του τάγματος που έθαψαν σε σημείο δίπλα σε ένα ελληνορθόδοξο μοναστήρι της σημερινής ηπείρου σε μέρος που ήξερε μόνο ο ηγούμενος .
Αμέσως άρχισε η επιστροφή στην Αθήνα που έγινε με τα πόδια από το μέτωπο στην αθήνα .
Τον παππού μου οι γονείς του τον θεωρούσαν νεκρό αφού έχασαν επικοινωνία για κάποιο διάστημα κάτι που φοβόντουσαν όλοι όσοι είχαν δικούς τους στο μέτωπο . Φαντάζομαι τουλάχιστον.
Δεν θυμάμαι πόσες μέρες έκανε να επιστρέψει ο παππούς μου αθήνα . Θυμάμαι κάποιες ελάχιστες περιγραφές για το πώς . Αξύριστοι, ακούρευτοι , μέσα στις ψείρες .Ο παππούς μου στο μέτωπο από τα κρυοπαγήματα σε κάποια δάκτυλα του φαντάζομαι ότι θα δυσκολεύτηκε κάπως αλλά παρόλα αυτά κατάφερε να επιστρέψει στην αθήνα.

Στο μεταξουργείο όπου το σπίτι του τότε ήταν στην μεγάλου αλεξάνδρου οι γονείς του και η αδερφή του τον περίμεναν. Όπως ήταν φυσικά ήλπιζαν να τον δούν ζωντανό πάλι όπως και έγινε .
Φαγητό που έτρωγαν θυμάμαι να μου μιλάει για κονσέρβες και γαλέτες στο μέτωπο δεν φαντάζομαι να μπορούσε να κουβαλάει πολλές κατά την διάρκεια του περπατήματος .Θυμόταν ο παππούς μου την αγάπη και την αλληλεγγύη των χωρικών που άνοιγαν τα μποστάνια τους στους άγνωστους φαντάρους ΄. Άλλωστε όλοι είχαν ένα παιδί στο μέτωπο .H εκκλησία και οι μονές μπόρεσαν να βοηθήσουν κάπως πιο συντεταγμένα και οργανωμένα . Το θέμα ήταν οι επικοινωνίες και το κράτος και οι συγκοινωνίες κατέρρευσαν ολοκληρωτικά .
Τώρα πόσα χιλιόμετρα είναι Αλβανία – Ιωάννινα – Αθήνα μπορείτε να υπολογίσετε φανταστείτε .Θα σας γράψω περίπου .435 χιλιόμετρα είναι αθήνα ιωάννινα . Από κακαβιά ιωάννινα είναι 60 χλμ άρα μας κάνει πάνω κάτω λίγο πάνω από 500 χλμ . Άντε θεσσαλονίκη – αθήνα με κουρασμένα και πρησμένα πόδια .500 χλμ με τα πόδια .5μιση μέρες . Τι αγωνία 6 με 10 μέρες να μην έχουν οι γονείς νέα από το παιδί τους ;

Αυτά τα λίγα για απόψε γεια χαρά .
Jamavous 26/10/14

2 Σχόλια to “40 αλβανία . η επιστροφή του παππού μου από το μέτωπο στην αθήνα .”

  1. cortlinux Says:

    πολύ όμορφο αυτό που έγραψες, πολύ αληθινό

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

